Ervaringen van gebruikers


De Kleurenklok wordt sinds 2003 inmiddels op grote schaal gebruikt. Daarom is het handig, dat u hier ervaringen van Kleurenklok-gebruikers kunt nalezen. Hierbij zult u uw eigen praktijksituaties wellicht herkennen. Hieronder hebben we een aantal ervaringen letterlijk weergegeven.

Bij onderwijs-instellingen:

'Ik vind de Kleurenklok heel handig in het gebruik. Het geeft sommige kinderen net dat beetje meer overzicht gedurende een schooldag. Ik gebruik hem om aan te geven tot wanneer (dus welke kleur) we gaan werken, bij welke kleur het pauze is of als ze niks aan me kunnen vragen gedurende een bepaalde tijd geef ik dat aan met een kleur. Ik kan ook zeggen dat een bepaalde les start bij een kleur. Ik heb veel plezier van de Kleurenklok! Vooral voor kinderen die nog geen klok kunnen kijken een uitkomst'.

'Ik had de klok aangeschaft voor het zelfstandig werken maar nu gebruik ik de klok ook tijdens het fruit eten. Speciaal voor de treuzels, binnen een kleur moet het fruit op zijn! Ik gebruik hem voor kinderen met concentratie-problemen tijdens het werken met ontwikkelingsmateriaal maar ook met het opruimen. Ik gebruik hem erg veel'.

'De grote klok gebruiken we voor het zelfstandig werken. De kleine voor bij de computer: meestal mogen de kinderen er 10 tot 15 minuten aan zitten en dan moeten ze een ander kind roepen. Dit werkt prima. Voor die tijd vergat ik het en zaten ze vrij lang achter de computer. De kinderen vinden het erg leuk en vooral groep 2 vindt het een uitdaging om steeds langer zelfstandig aan de slag te gaan. Collega's waar ik hem ook voor heb aangeschaft zijn erg enthousiast'.

'In alle groepen 3 en 4 van onze school hangt nu een Kleurenklok en we zijn er erg blij mee. We gebruiken de klok voor kinderen met werkhouding- en concentratieproblemen. Kinderen die anders nooit hun werkjes afhebben, lukt het nu wel binnen de afgesproken tijd'.

'De klok gebruik ik voor kinderen die snel afgeleid zijn en snel weer wat anders willen. Ze vinden het leuk om de klok goed in de gaten te houden tijdens hun bezigheid. Verder gebruik ik de klok voor oudste kleuters die een wat oppervlakkige en weinig kritische werkhouding hebben en bijna naar groep 3 toe gaan. Ze worden gestimuleerd om wat langer met een activiteit bezig te zijn en er in die tijd meer zorg voor te dragen dat hun werk er netjes uitziet'.

'Binnen de school gebruiken we de Kleurenklokken voor: Individuele kinderen met concentratieproblemen. Voor leerlingen om opdrachten of delen daarvan binnen een bepaalde tijd af te hebben. Voor werk en tempoverbetering. Klassikaal om aan te geven: je hebt nog zoveel tijd voor je werk vooral in de onderbouwklassen. Tijdsbesef bevorderen in de groepen 2, 4, en 5'.

Bij thuisgebruik:


'Mijn autistische zoon werkt dagelijks met de Kleurenklok. Het maakt alles overzichterlijker en daardoor duidelijker. Hij ziet nu duidelijk hoe de tijd vooruit gaat en als hij lekker aan het spelen is wordt hij niet gestoord door een kookwekkertje wat we eerst gebruikten. Hij speelt nu vaak een stuk langer dan vroeger. We hebben beide modellen: eentje op zijn kamer, de andere beneden. We gebruiken vooral de kleine stapjes in de tijd'.

'Ik gebruik de Kleurenklok om mijn dochters te laten werken (een heeft down, de ander vermoedelijk ADHD). En ik gebruik hem op hun verzoek bij het eten, zodat ze weten wanneer hun bord leeg moet zijn'.

'Wij gebruiken de klok voor onze zoon. Deze heeft PDD-NOS. We gebruiken de klok om een afgebakende tijd aan te geven. Bijv. als er nog 10 minuten gespeeld mag worden of er over 20 minuten naar bed gegaan moet worden. We combineren ook wel 2 of meer kleuren als deze langer duren dan 20 minuten. We hebben de klok ook laten zien aan de hulpverlener van de SPD. Deze neemt de klok ook mee naar andere gezinnen die kinderen met autistische stoornissen hebben'.

'Ik vind de Kleurenklok (model B) buitengewoon praktisch in het gebruik. In onze gezinssituatie gebruiken we hem om aan te geven hoeveel tijd er nog resteert om een bepaalde activiteit (spelletje, knutselen, eten etc.) af te ronden'.

'Ik gebruik model A binnen ons gezin als volgt: Ik zeg de kleur waarop de wijzer moet komen te staan. Zo heb ik ook de mogelijkheid om een langere periode te maken binnen het uur. Ook gebruik ik de korte periodes om aan te geven dat er even gespeeld mag worden met iets, of dat je 2,5 minuut op de gang moet staan. De Kleurenklok geeft meer duidelijkheid in de tijdsorientatie. Het bakent de periode beter af'.'Mijn dochter Nina van 8 heeft pdd/nos en adhd. Ze heeft veel moeite om dingen te overzien, wanneer moet wat waar gebeuren... dat is nooit vanzelfsprekend. We werken al 6 jaar met pictogrammen. Daaruit is mijn bedrijfje PictoMaat ontstaan. Ik maak, vaak in overleg met de ouders, pictosystemen op maat. Het laatste jaar maak ik gebruik van de Kleurenklok in combinatie met pictogrammen. En dit werkt enorm goed! Als wij bijvoorbeeld aan tafel zitten is Nina meestal nog niet halverwege haar bord als wij allang klaar zijn. Ze is nogal snel afgeleid. In het dagritme geven we aan dat ze bijvoorbeeld na het eten een toetje krijgt, dan nog mag lezen en dan naar bed moet. Als wij bijna klaar zijn zetten we de Kleurenklok op lichtblauw, dan heeft ze nog 10 minuten om haar eten op te eten. Is het blauwe vlakje voorbij dan ruimen we haar bord van tafel en komt het toetje. Wij ergeren ons niet meer, we worden dus ook niet boos en de rust blijft bewaard waardoor Nina ook beter functioneert en luistert en wij niet meer zo moe worden. Ook met stoppen met spelen werkt het goed. We zetten de klok bijvoorbeeld op het gele vlak (20 minuten) dan weet ze dat ze nog zolang mag spelen, de pictolijn geeft aan spelen, (als het geel voorbij is) opruimen, en dan bijvoorbeeld boodschappen doen. Dus overgangen worden ook soepeler gemaakt. Ik ben er erg enthousiast over en adviseer al mijn klanten om de Kleurenklok te gebruiken'.

Wilt u uw ervaringen met ons delen? Stuur ons in dat geval  een e-mail naar info@kleurenklok.nl met uw ervaringen. Alvast bedankt!